[ Pobierz całość w formacie PDF ]
do której następnie powraca się tylko z rzadka, lub ukradkiem, lub co najmniej z
umysłem, zaabsorbowanym czym innym;
za utrzymaniem akcji duchowieństwa, a względnie akcji katolickiej w jej
całości, przede wszystkim na terenie jawnie religijnym, wolnym od wszelkich
manii "społecznych" lub innych podobnych.
17) Przeciw manii czy słabości wielu katolików, co chcą uchodzić za
"postępowych", "idących z duchem czasu i rozumiejących jego potrzeby"; co
wobec nieprzyjaciela, brutalnego czy układnego, zawsze jednak nieubłaganego,
odgrywają rolę naiwnych dzieci; co popisują się swą rzekomą tolerancją, która
im każe wstydzić się aktów słusznej surowości, spełnionych przez Kościół lub
dla Kościoła, a nawet akta te potępiać; co z systematycznym optymizmem
odnoszą się do sideł, zastawianych przez przeciwnika, a całą nieufność i
surowość zachowują dla katolików rzymskich integralnych;
za stanowiskiem sprawiedliwym i szlachetnym, zawsze jednak śmiałym,
energicznym i niezmordowanym wobec nieprzyjaciela, jego gwałtów i
podstępów.
18) Przeciw wszystkiemu, co sprzeciwia się doktrynie, tradycji, karności i
uczuciom katolicyzmu rzymskiego integralnego;
za wszystkim, co z nimi siÄ™ zgadza.
N. B. Rozumie się, naturalnie, że, mówiąc: "katolik rzymski integralny",
nie chcemy bynajmniej w jakikolwiek bądz sposób modyfikować nazwy
autentycznej i chwalebnej: "katolik rzymski". Wyrażenie: "katolik rzymski
integralny" oznacza tylko: "integralnie katolik rzymski", czyli: "całkowicie i
prosto katolik rzymski" bez dodatków lub restrykcji, odpowiadających (nawet
poza intencją tych, co ich używają) wyrażeniom: "katolik liberalny", "katolik
socjalny" itp.
("Cahiers Romains")
"Myśl Katolicka", 1913, nr 41, ss. 322-323. (a)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono).
6
Przypisy:
(1) "Myśl Katolicka" od samego początku swego istnienia uważała wszystko, co
wyszczególnione jest w niniejszym wybornym, podstawowym artykule, za swój program,
któremu wierna aż po dziś została, mimo prześladowań i niezrozumienia. "Myśl Katolicka"
szczyci się tą swoją rolą pioniera zasad, tu wyłuszczonych. W 1908 roku, gdy "Myśl" ukazała
się, była ona jedynym pismem nie tylko w Polsce, ale nawet w Europie, które całości zasad
tych strzegło i o całość ich walczyło. Dziś, dzięki Bogu, nie staje już sama do walki; jest już
więcej pism i ludzi, w tym kierunku działających; słowa Ojca Zwiętego, w tylu Encyklikach i
Motu Proprio do całego świata zwrócone, nadały zasadom tym, o które zawsze walczyliśmy,
największą sankcję, gdyż te same zasady w tych kapitalnych dokumentach papieskich były
zawarte.
Warto, by czytelnicy i przyjaciele nasi zechcieli głębiej nad tym artykułem się
zastanowić i rozważyć, czy ich działalność kwadruje z ideałem, tu zaznaczonym.
(a) Por. 1) "Myśl Katolicka", a) O katolików integralnych (I). b) O katolików integralnych
(II). c) Po czym poznać liberała? d) Kościół a kremacja. e) O wolność kobiety.
2) Ks. Umbero Benigni, Ultramontanizm.
3) Zw. Pius X, Papież, a) Encyklika "Pascendi dominici gregis", o zasadach modernistów. b)
Przysięga antymodernistyczna.
4) Henryk Hello, a) Nowoczesne wolności w oświetleniu encyklik. Wolność sumienia
wolność wyznania wolność prasy wolność nauczania. b) Syllabus w wieku XX.
5) a) Mały katechizm o Syllabusie. b) Mały katechizm o Nieomylności Najwyższego Pasterza.
6) Abp Emil Guerry, Kodeks Akcji Katolickiej.
7) Ks. Walenty Gadowski, Nauka Kościoła. Wybór orzeczeń dogmatycznych Kościoła
katolickiego i jego praw kanonicznych.
8) Ks. Andrzej Dobroniewski, Modernizm i moderniści.
9) Ks. Ernest Jouin, Papiestwo i masoneria.
10) Bp Władysław Krynicki, Dzieje Kościoła powszechnego.
11) Ks. Marian Morawski SI, Filozofia i jej zadanie.
12) O. Józef Schryvers CSsR, Zasady życia duchowego.
(Przyp. od red. Ultra montes).
( HTM )
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMXIV, Kraków 2014
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]