[ Pobierz całość w formacie PDF ]
cji i systemu myślenia. To również ma ogromne praktyczne znaczenie, po-
nieważ język jest głównym narzędziem komunikacji i myślenia. Kiedy zrozu-
miemy, dlaczego stworzyliśmy fałszywe dychotomie (my oni, dobro zło,
niewinny winny) i jak potężny wpływ mają one na percepcję, prowa-
dząc do radykalnych rozgraniczeń, możemy zacząć starać się temu zaradzić.
Istnieje potrzeba wprowadzenia do języka wielu nowych słów, które mogą
nam umożliwić bogatszą percepcję. Gdy zrozumiemy, że adekwatność
opisu powstającego po fakcie różni się od pierwotnej percepcji, możemy
zmniejszyć nasz opór przed tworzeniem nowych słów. Mogłoby to mieć
ogromną wartość praktyczną.
Nasze zrozumienie symetrii wzorców pozwoli nam po raz pierwszy w historii
zrozumieć zjawiska humoru, odkrywania i kreatywności. Poprzez zrozumie-
nie logicznej konieczności prowokacji (by móc przełamać wzorce) możemy
opracować konkretne narzędzia twórczego myślenia.
Zrozumienie percepcji i natury hipotezy wyjaśni nam, dlaczego możemy zoba-
czyć tylko to, co jesteśmy gotowi zobaczyć. To z kolei pozwoli wykazać, dlacze-
go analiza danych jako taka nie jest w stanie doprowadzić do stworzenia no-
wych idei chyba że są już one częściowo widoczne. Pokaże też, dlaczego
pojedyncza, najbardziej rozsądna hipoteza jest niewystarczająca jako
podstawa metody naukowej. To również są bardzo praktyczne zagadnienia.
Myślenie krytyczne i dyskurs były naszym podstawowym sposobem na
dokonywanie postępów w klasycznym, przenikającym społeczeństwo po-
przez prawo, politykę czy naukę, systemie myślenia. Krytyczne myślenie
64 WODNA LOGI KA. WYPA Y C NA SZEROKI E WODY KREATYWNOZ CI
i dyskurs opierają się na koncepcji dotarcia do prawdy . Charakteryzuje je
całkowity brak projektu i elementu konstruktywnego, który jest niezbędny
dla postępu. Nasze dzisiejsze potrzeby różnią się od potrzeb greckiego dyskur-
su lub średniowiecznej teologii. Zrozumienie słabości krytycznego myślenia
i dyskursu jako narzędzi postępu również ma ogromną wartość praktyczną.
Dostrzeżemy, jak cenna jest sztuka, która oferuje nam nowe percepcje,
olśnienie i bardziej szczegółowe postrzeganie. Jednak wszystko to oferuje nam
z wielką dozą pewności. Sztuka nie wyposaża ludzi w narzędzia, które pozwolą
im uformować i zmienić ich własne percepcje. Sztuka nie jest kursem gotowa-
nia, lecz prezentacją wyszukanych dań. Nie możemy więc bezpiecznie za-
kładać, że wystarczy percepcję pozostawić sztuce.
We wszystkich tych zagadnieniach przyglądamy się tworzywu cywilizacji, jaką
znamy: wierzeniom, prawdzie, rozumowaniu, dyskursowi, nauce, sztuce itd.
We wszystkich tych dziedzinach lepsze zrozumienie percepcji wywarłoby
bezpośredni wpływ. Do teraz nie mieliśmy podstawy, na której moglibyśmy
oprzeć to zrozumienie, teraz jednak dzięki naszej powiększającej się
wiedzy na temat samoorganizujących się systemów możemy to osiągnąć.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]