[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wzgledem obcych ( tylko nienawisc. I tak: oddzielnie jedza, oddzielnie spia, nie
zenia sie z kobietami innych narodowosci, podczas gdy dla nich samych nie ma nic
niedozwolonego.
Poza Tacytem znani poeci, jak np. Horacy i Juwenal szydzili z Zydów, ich
zwyczajów i obyczajów, a historycy rzymscy i mezowie stanu mieli o zydostwie jak
najgorsze zdanie.
18) MOJZESZ (CHARAKTERYSTYKA)
Mojzesz dazac do wyprowadzenia Zydów z Egiptu nie przebieral w srodkach i
sposobach. Pragnal zespolic ich w jedna calosc, obiecywal zaprowadzic do
blogoslawionej krainy mlekiem i miodem plynacej"; przewodnia jednak mysla
Mojzesza bylo zapewne zaspokojenie wygórowanej ambicji przez objecie naczelnego,
kierowniczego stanowiska nad Zydami.
Na potepienie zasluguje powolywanie sie Mojzesza na Pana", jak w Starym
Testamencie napisano: Gdyz przejde przez ziemie Egipska tej nocy i zabije
wszelkie pierworodne w ziemi Egipskiej, od czlowieka az do bydlecia i nad
wszystkimi bogi Egipskimi wykonam sady, Ja Pan".
Jest to zniewazenie Majestatu Bozego.
Dazac bezwzglednie do swego celu, a jednoczesnie chcac wzbogacic swych
wspólwyznawców, nakazal Mojzesz Zydom przed opuszczeniem Egiptu, w imieniu Boga,
zniszczyc materialnie ludnosc przez pozbawienie jej w podstepny sposób zasobów
pieniedzy, naczyn zlotych i srebrnych, oraz kosztownych materii.
Poscig, podjety przez Faraona, mial na celu odebranie Zydom skradzionych
skarbów, nie zas zmuszenie ich do powrotu.
Mojzesz spotykal sie czesto z szemraniem i niezadowoleniem ludu, który,
przywykly do dobrobytu w Egipcie, przeciwstawial sie ziszczeniu jego ambitnych
zamierzen, stworzenia panstwa zydowskiego i objecia tronu. Wszelkie wystapienia
przeciw niemu tlumil w zarodku, a niezadowoleni przyplacali to zyciem, tak, ze
jak opiewaja ówczesne kroniki, piaski pus-tyni zabarwily sie na jego rozkaz
krwia zydowska ( tysiecy ofiar. W jed-nym tylko miescie ( Syltym, Mojzesz oddal
pod miecz dwadziescia cztery tysiace glów zydowskich.
Wydajac nakazy dla swego ludu, zadal Mojzesz bezwzglednego poszanowania tychze i
wypelniania ich. Nakazy te jednak byly niekiedy ze soba sprzeczne. Gdy, po
pokonaniu króla moabskiego, wojownicy Mojzesza pojeli za zony dziewczeta
moabskie, zas pozostalych skazal wszystkich na smierc, a bylo ich 24.000. W
drugim zas wypadku pokonawszy królów madyjanskich, nakazal zolnierzom oszczedzic
i zatrzymac dla siebie dziewczeta madyjanskie, które nie zaznaly meza a bylo ich
32.000, reszte zas ludnosci nakazal bezwzglednie wymordowac. Mojzesz sam nie
sto-sowal do siebie wydawanych nakazów i zakazów, pojal bowiem za zone córke
kaplana madyjanskiego, a ponadto mial zone murzynke.
Wielokrotnie nakazywal mówiac: pozabijajcie wszystkie mezczyzny, kobiety i
dzieci,%3ń a jesli nie zabijecie obywateli tej ziemi, tedy one, które pozostawicie
w niej, beda wam jako zadla w oczach waszych i jako ciernie na boki wasze. I
beda was trapic w tej ziemi, w której wy mieszkac bedziecie".
Podobnych nakazów gwaltu i zbrodni wydanych przez Mojzesza, jako prawodawcy
zydowskiego, jest niezliczona ilosc. Jego sladem poszli Jozue, Samuel, Saul,
Dawid, Salomon i inni, którzy nawet dla wlasnych korzysci i wzajemnej nienawisci
przelewali potoki krwi bratniej.
Majac tego rodzaju wskazania, wpajane w nich z pokolenia w pokolenie, Zydzi nie
mogli podniesc sie do poziomu kulturalnego i etycznego zycia w swym wlasnym
spoleczenstwie, nie mogli tez wspólzyc z innymi narodami, czego nastepstwem byly
ciagle walki bratobójcze i wojny z sasiadami, co powodowalo oslabienie narodu i
panstwa, a wreszcie utrate wolnosci.
Mojzesz okazal sie dla swych wspólplemienców osobowoscia nie tylko wyjatkowa,
ale opatrznosciowa. Dazeniem jego bylo stworzyc ze spokrew-nionego mu ludu
zydowskiego, zyjacego w stanie niewolnictwa, a jak Zydzi nazywaja ( w upodleniu,
naród niezalezny, mogacy decydowac o sobie i o swym losie. Mojzesz wiedzial,
skoro sam sie przed Panem" uzalal, ze naród jego podly" jest i, ze go sluchac
nie chce, uciekl sie zatem do pomocy wladzy nadziemskiej i udzielal ludowi
wszelkich nauk, wskazan i nakazów w imieniu Wszechmogacego, grozac najsurowszymi
karami w wypadku nieposluszenstwa. A sami w Egipcie, bedac niewolnikami,
dzialali na szkode, gdzie skutkiem nieposzanowania praw i dzialalnosci szko-
dzacej panstwu i narodowi Egipskiemu, bylo zarzadzenie jednego z faraonów, (
gdzie chcac uwolnic lud swój od ujemnych wplywów zydostwa, ( rozkazal topic
noworodków, chcac w ten sposób zahamowac przyrost na-turalny znienawidzonego
narodu.
Powody bezwzglednego postepowania Mojzesza w stosunku do Zydów, jak tez i sposób
wprowadzania jego planów w zycie nie stanowia dla niezydów kwestii zasadniczej,
jednak nie mozna przejsc do porzadku dzien-nego nad jego osoba, jako prawodawca
i moralizatorem, którego Zydzi czcza niby istote nadziemska.
Dla niezydów Mojzesz jest jednostka wprawdzie wybitna, ale podlegajaca krytyce,
majaca obok zalet tez i wielkie wady.
Jako ustawodawca nie byl Mojzesz twórca oryginalnego prawa, lecz zapozyczyl je
od Egipcjan, Babilonczyków i Asyryjczyków, odpowiednio przystosowawszy je do
potrzeb i ducha ludu zydowskiego.
Poniewaz stwierdzono, ze przed Mojzeszem istnialy przepisy i prawa, normujace
zycie ludów, stojacych kulturalnie znacznie wyzej od Zydów, wiec sila rzeczy,
dla niezydów powinny one byc wzorem, z zupelnym po-minieciem prawa Mojzeszowego.
Zakon, którego autorstwo przypisuje sie Mojzeszowi, tez nie jest oryginalnym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]