[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zgrzeszyli czynem lub zaniedbaniem przeciw swoim prawosławnym braciom i siostrom . Wydarzenie
to nazwano historycznym i porównano z odwołaniem anatem w 1965r. przez Pawła VI i Atenagorasa
I. Jan Paweł II i abp Christodoulos podpisali  Wspólną Deklarację , w której potępili wszelkie formy
przemocy w imiÄ™ religii, prozelityzm i fanatyzm religijny.
25-30 maja 2001  Spotkanie przedstawicieli Wspólnej Grupy Roboczej Zwiatowej Rady Kościołów i
Kościoła katolickiego. Rozmawiano m.in. o ważności chrztu, małżeństwach mieszanych.
Styczeń 2002 r. - Kolejne międzywyznaniowe i międzyreligijne spotkanie modlitewne w Asyżu.
Podczas tego spotkania w Asyżu z udziałem Jana Pawła II, prefekt Kongregacji Nauki Wiary nie
tylko zdecydował się na osobisty udział, ale uznał to wydarzenie za ważne i budujące.
1 lipca 2002  w Moskwie ogłoszono dokument zatytułowany:  Katolicki prozelityzm wśród prawosławnej
ludności Rosji. Informacja , w którym Cerkiew prawosławna po raz kolejny oskarżyła Kościół katolicki
o  uprawianie prozelityzmu na kanonicznym obszarze prawosławnym .
Lipiec 2002  raport zawierający propozycję ścisłej współpracy między Kościołami metodystycznym i
anglikańskim przyjęły najwyższe gremia kierownicze obu wspólnot. Metodyści i anglikanie w Anglii
podjęli dialog ekumeniczny po 30-letniej przerwie.
6-13 pazdziernika 2002  wizyta zwierzchnika Rumuńskiego Kościoła Prawosławnego, patriarchy
Teoktysta, w Watykanie. Punktem kulminacyjnym była Msza św. w bazylice św. piotra (13
pazdziernika), podczas której Papież i patriarcha siedzieli obok siebie przed ołtarzem i razem się
modlili. Patriarcha wygłosił też homilię
21-24 maja 2003  katolicko-prawosławne sympozjum na temat papieskiego prymatu. Omawiano m.in.
kwestie biblijnych podstaw prymatu, nauczanie Ojców Kościoła o roli biskupa Rzymu.
27-30 stycznia 2004  pierwsze spotkanie Międzynarodowej Wspólnej Komisji Dialogu między Kościołem
Katolickim a Wschodnimi Kościołami Ortodoksyjnymi. Odbyło się ono w stolicy Egiptu, Kairze.
5 lutego 2004  Przyjęciem piątego wspólnego dokumentu zakończyły się w Seattle w USA obrady
Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Rzymskokatolickiej. Raport zatytułowany:  Maryja, Aaska i
nadzieja w Chrystusie jest poświęcony roli Najświętszej Maryi Panny w dziele zbawienia. Podczas
dyskusji uczestnicy dialogu skoncentrowali się na dogmatach katolickich o Niepokalanym Poczęciu i
Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny.
28 czerwca-2 lipca 2004  wizyta Ekumenicznego Patriarchy Konstantynopola Bartłomieja I w
Watykanie. Patriarcha przewodniczył delegacji Patriarchatu Ekumenicznego przybyłej do Watykanu
na uroczystości ku czci świętych Piotra i Pawła. Papież przekazał wspólnocie prawosławnej w Rzymie
kościół św. Teodora na Palatynie. Na zakończenie Jan Paweł II i patriarcha Bartłomiej I podpisali
wspólną deklarację.
28 sierpnia 2004  zwrócenie Patriarchatowi Moskiewskiemu kopii ikony Matki Boskiej Kazańskiej, która
od 1993 r. wisiała w prywatnych apartamentach Jana Pawła II.
27 listopada 2004  przekazanie przez Watykan Ekumenicznemu Patriarchatowi Konstantynopola relikwii
świętych Jana Chryzostoma i Grzegorza z Nazjanzu  poprzedników Ekumenicznego Patriarchy.
28 listopada - 1 grudnia 2006r. Podróż apostolska Benedykta XVI do Turcji.
Głównym celem pielgrzymki było spotkanie Benedykta XVI z ekumenicznym patriarchą
Konstantynopola Bartłomiejem I. Wizyta wzbudzała jednak zainteresowanie również z powodu
możliwego zamachu na papieża, lub któregoś z towarzyszących mu kardynałów, którego mieliby
dokonać fundamentaliści islamscy, w odwecie za przytoczenie krytycznych słów Manuela II Paleologa
dotyczących tej wiary we wrześniu tego roku, w czasie pielgrzymki do Niemiec (wykład ratyzboński).
4- 6 czerwca 2010r. - odbyła się podróż apostolska Benedykta XVI na Cypr.
Nabożeństwo ekumeniczne w kościele Hagia Kiriaki Chrysopolitissa
16-19 września 2010r. - Podróż apostolska Benedykta XVI do Zjednoczonego Królestwa.
Spotkanie z biskupami Anglii, Walii i Szkocji, spotkania z przedstawicielami Kościoła anglikańskiego oraz
innych kościołów i religii
22-25 września 2011- Pielgrzymka do Niemiec, przemówienie papieża Benedykta XVI na spotkaniu z
przedstawicielami kościołów prawosławnych i wschodnich.
(Pielgrzymka papieża miała też wymiar ekumeniczny: spotkanie z przedstawicielami Niemieckiego
Kościoła Ewangelickiego oraz nabożeństwo w byłym klasztorze augustianów w Erfurcie, a także
spotkania z przedstawicielami prawosławia i starożytnych Kościołów wschodnich oraz z żydami i
muzułmanami.)
27 pazdziernik 2011- Spotkanie w Asyżu, Papież wraz ze 176 przywódcami i działaczami religijnymi
z 50 krajów przyjechał do miasta świętego Franciszka w 25 rocznicę światowego dnia Modlitwy o
Pokój. Spotkanie to nazwano Dniem Refleksji, Dialogu i Modlitwy o Pokój i Sprawiedliwość na
Zwiecie. Odbyło się ono pod hasłem "Pielgrzymi prawdy, pielgrzymi pokoju".
10 marca 2012- Ojciec Zwięty przyjmuje na audiencji prywatnej honorowego zwierzchnika Wspólnoty Anglikańskiej,
arcybiskupa Canterbury dr Rowana Williamsa. Wspólnie modlą się na nieszporach w rzymskim kościele św. Grzegorza
Wielkiego. Benedykt XVI spotkał się także z 13 biskupami z USA odbywającymi urzędową wizytę  Ad
limina Apostolorum . Jak co roku przyjÄ…Å‚ ponadto przeora ekumenicznej wspólnoty z Taizé, br.
Aloisa.
14 - 16 września 2012r. - Podróż apostolska Benedykta XVI do Libanu.
Benedykt XVI spotkał się kolejno z prezydentem, przewodniczącym parlamentu i premierem Libanu.
Następnie spotkał się z przywódcami wyznań muzułmańskich: szyitów, sunnitów, alawitów i druzów.
Wizytę w siedzibie prezydenta zakończyło przemówienie papieskie do przedstawicieli życia politycznego,
instytucji państwowych i przywódców religijnych. Benedykt XVI stwierdził, że budowanie pokoju wymaga
poszanowania życia ludzkiego, godności osoby i jej praw, w tym wolności religijnej, solidarności, wysiłków
edukacyjnych i otwarcia się na Boga. Wczesnym popołudniem w siedzibie patriarchy ormiańskiego
obrządku katolickiego w Bzommar odbyło się spotkanie z patriarchami i biskupami katolickimi.
 Papieskie wypowiedzi o współczesnej wojnie. Chrześcijanie europejskiego wschodu po upadku
komunizmu (Polska, ZSRR, Czechosłowacja)
Kościół katolicki od pierwszej chwili istnienia komunizmu jasno wypowiadał się przeciw jego ideom. W
1846 r. Papież Pius IX w encyklice "Qui pluribus" potępił doktrynę komunistyczną nazwana ohydną.
Następnie Papież Leon XIII w encyklice z 1878 r. "Quo apostolici muneris" określił ideologię komunizmu
jako  śmiertelną zarazę , która ogarnia wewnętrzne organy społeczności ludzkiej i doprowadza je do
krańcowego kryzysu oraz ostrzegał, że nadużywają Ewangelii dla usprawiedliwienia lub poparcia swoich [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • domowewypieki.keep.pl