[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- literatura wskazana w punkcie 6 niniejszego Poradnika,
- materiały biurowe.
4.3.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) określić zmiany zachodzące w cieście podczas rozrostu?
ðð ðð
2) określić cele rozrostu?
ðð ðð
3) rozróżnić rozrost końcowy od wstępnego?
ðð ðð
4) określić kolejność stopni rozrostu końcowego kęsów ciasta?
ðð ðð
5) ocenić stopień rozrostu końcowego kęsów ciasta?
ðð ðð
6) scharakteryzować poszczególne fazy rozrostu ciasta?
ðð ðð
7) przeprowadzić rozrost kęsów ciasta?
ðð ðð
8) określić wpływ stopnia rozrostu na jakość pieczywa?
ðð ðð
9) dobrać i obsłużyć urządzenia do przeprowadzenia rozrostu
końcowego?
ðð ðð
10) określić czynniki wpływające na przebieg końcowego rozrostu
ðð ðð
ciasta?
11) dobrać stopień rozrostu w zależności od jakości ciasta?
ðð ðð
12) określić zasady wykonania operacji pomocniczych przed wypiekiem?
ðð ðð
13) zastosować zasady GMP i GHP podczas prowadzenia rozrostu
ðð ðð
i wykonywania operacji pomocniczych?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do każdego zadania dołączone są 4 możliwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 min.
Powodzenia!
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Wskaż, który z wymienionych czynników wpływa na wielkość naważki
a) sposób prowadzenia ciasta.
b) wielkość dolewki wody.
c) asortyment pieczywa.
d) ilość mąki na podsypkę.
2. Kęsem wtórnym nazywamy
a) tzw. prasÄ™.
b) kęs powstały z podzielenia kęsa pierwotnego na części o równej masie.
c) odważoną ilość ciasta.
d) odmierzoną objętość ciasta.
3. Wyrobami piekarskimi o kształcie pierścienia z wyraznymi splotami, wypiekanymi na
trzonie, sÄ…
a) chały.
b) obwarzanki (bajgle).
c) małgorzatki.
d) precle.
4. Czynność, która polega na kilkakrotnym wydłużaniu kęsów oraz składaniu ciasta
nazywamy
a) przegniataniem.
b) wydłużaniem.
c) zaokraglaniem.
d) walcowaniem.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
5. Formując mechanicznie wyroby z ciasta pszennego, kęsy poddaje się dwukrotnemu
kształtowaniu, ponieważ ciasto pszenne
a) zawiera dużo wody.
b) jest mało sprężyste.
c) jest sprężyste i wymaga intensywnego oddziaływania mechanicznego.
d) charakteryzuje siÄ™ intensywnym rozrostem.
6. W zakładzie piekarskim do kształtowania kęsów ciasta żytniego używa się wydłużarki
taśmowej. Aby można było kształtować wyroby z ciasta pszennego należy wyposażyć to
urzÄ…dzenie w
a) walce spłaszczające.
b) taśmę przenoszącą.
c) przenośnik ślimakowy.
d) fartuch zwijajÄ…cy.
7. Rozrost wstępny, pomiędzy operacjami zaokrąglania i wydłużania należy zastosować do
ciasta
a) żytniego.
b) mieszanego.
c) pszennego.
d) pszennego i żytniego.
8. Aby nie powstały wady pieczywa nie należy dopuścić do stopnia
a) rozrostu normalnego.
b) rozrostu pełnego.
c) rozrostu słabego.
d) przerostu.
9. Na rysunku przedstawiony jest stopień rozrostu
a) słaby.
c) normalny.
d) pełny.
e) przerost.
10. Kęs ciasta osiąga maksymalną objętość i spulchnienie w fazie
a) przerostu.
b) rozrostu normalnego.
c) rozrostu słabego.
d) rozrostu pełnego.
11. Aby ciasto żytnie nie uległo nadmiernemu ukwaszeniu, dzielenie zawartości jednej
dzieży należy zakończyć przed upływem
a) 90 minut.
b) 50 minut.
c) 15 minut.
d) 30 minut.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
[ Pobierz całość w formacie PDF ]